Keuzestress?

Ken je dat gevoel, dat je opzoek bent naar een product en er is zoveel keuze dat je niet meer weet wat je moet kiezen? Je hebt zin in chips en gaat hier speciaal voor naar de supermarkt. Bij de supermarkt aangekomen staat de hele schap vol chips. Paprika, naturel, bbq, cheese onion en om de keuzes nog moeilijker te maken heb je ook nog de keuze uit minstens 8 verschillende merken. Je hersens maken overuren. Je begint te zweten. Stress! Welke zak chips moet je nou kiezen? De keuze is te moeilijk en je besluit toch maar om een reep chocola te kopen. 

Online is dit niet veel anders. Online heb je zelfs nog meer keuze. Tussen alle vergelijkingssites en zoekresultaten van Google moet jij opzoek naar een product of service. En heb je eindelijk de site gevonden waar jij je product wil kopen, dan heb je nog meer keuze! Zoveel keuze dat het nog moeilijker wordt om te kiezen. Omdat er zoveel te kiezen valt, ga je twijfelen en je bent niet meer zeker of je de juiste beslissing genomen hebt. Bij minder opties, ben je zekerder van je keuze.

Bij teveel keuze wordt er ook vaak voor gekozen om niks te kiezen. Hierdoor krijg je namelijk ook niet het gevoel dat je de verkeerde keuze gemaakt hebt. Dit ook ook de reden dat men veel minder tevreden is als ze uit veel opties moeten kiezen. Je weet namelijk maar nooit of een andere keuze beter geweest zou zijn. 

Dit wordt ook wel de ‘Paradox of Choice’ genoemd. We willen keuzevrijheid. Maar teveel keuze kunnen we niet aan. Maar ook de gebruiksvriendelijk van de site verdwijnt door alle keuzes. Een bezoeker wil snel zijn antwoord of product vinden en leest in de meeste gevallen ook niet maar scant een site.

Als je dan toch een site hebt met veel keuzemogelijkheden zijn er natuurlijk altijd methodes om de bezoekers te helpen of om het spijt gevoel weg te nemen. Zorg daarom altijd voor een goede zoekfunctie of duidelijke navigatie. Daarnaast helpt het ook om de bezoeker een mail te sturen waar hij gefeliciteerd wordt met zijn nieuwe aankoop. 

Dus zorg ervoor dat je bezoeker niet verlamd raakt van alle keuzes en geen spijt krijgt van zijn aankoop. Succes!

Geïnteresseerd in één van onze diensten?

Neem dan contact op met Karen onze Project Queen!

karen2