Met de juiste strategie is e-mailmarketing een krachtig kanaal om in contact te komen én te blijven met jouw doelgroep. Hoewel niet iedereen over een social media account beschikt of advertenties wil zien, beschikt nagenoeg iedereen over een e-mailadres. Voor e-mailmarketing is daarnaast een inschrijving of goedkeuring van de ontvanger nodig. De ontvanger wíl dan ook jouw e-mails ontvangen. Hij of zij heeft al interesse laten zien in jouw merk of product door zich te abonneren. Hierdoor heeft e-mailmarketing al een stap voor op andere marketingkanalen. E-mailmarketing biedt de mogelijkheid om zeer gepersonaliseerde berichten sturen naar (potentiële) klanten en hen op de hoogte houden van nieuwe producten, aanbiedingen en evenementen. Deze directe en persoonlijke communicatie creëert binding en loyaliteit.

In het kort


  • De juiste e-mailmarketing strategie creëert loyaliteit, draagt bij aan meer traffic naar de website en verhoogt de omzet.
  • E-mailmarketing biedt mogelijkheden tot personalisatie, segmentatie en automatisering.
  • E-mailmarketing is een owned kanaal: de database met klantgegevens is van jou en je hebt zelf in de hand wie jouw content wel en niet ontvangt.
DSC01108

Jesse de HaardtMarketing Data Analist

“Om op te vallen in een mailbox die dagelijks overspoelt wordt met vele e-mails is het van belang om een duidelijke strategie te voeren.”

Jesse de HaardtMarketing Data Analist

Scherpe strategie

Om op te vallen in een mailbox die dagelijks overspoelt wordt met vele e-mails is het van belang om een duidelijke strategie te voeren. Wat wil je bereiken met jouw e-mails of nieuwsbrieven? Wil je traffic naar je website genereren, meer verkopen realiseren of je klanten informeren? En niet geheel onbelangrijk: wat verwacht jouw doelgroep aan communicatie te ontvangen wanneer ze zich abonneren op jouw nieuwsbrief? Een succesvolle e-mailmarketing strategie begint daarom met het in kaart brengen van jouw doelgroep(en), hun behoeftes en de verschillende fases van de customer journey waarin zij zich bevinden. Vervolgens kun je de content van jouw e-mails en nieuwsbrieven hierop aanpassen.

 

Eigen database met klantgegevens

Een van de grote voordelen van e-mailmarketing is dat het een owned kanaal is. De database met klantgegevens is van jou en je hebt zelf in de hand wie jouw content wel en niet ontvangt. Dit is anders bij andere marketingkanalen als social media of Google Ads. Bij deze kanalen kun je weliswaar gericht targeten, maar deze platformen bepalen aan wie jouw content wordt vertoond.

Return on Investment

Uit recent onderzoek blijkt dat e-mail marketingcampagnes een een zeer hoge return on investment (ROI) hebben. Het versturen van een e-mail of nieuwsbrief is kosteneffectief ten opzichte van andere marketingkanalen, mede doordat er mogelijkheden zijn tot automation waarmee handelingen worden geautomatiseerd. Met de juiste e-mailsoftware kun je nog een stap verder gaan en e-mailmarketing uitbreiden met Marketing Automation. Marketing Automation is het automatisch versturen van e-mails (of sms-berichten) op basis van scenario’s of triggers aan de hand van een specifieke datum, verzamelde gegevens of gebeurtenissen. Hiermee verstuur je geautomatiseerd de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Denk hierbij aan een welkomserie van e-mails wanneer iemand zich abonneert op nieuwsbrieven. Later in de customer journey kun je denken aan een verlaten-winkelwagen campagne of het stimuleren van herhaalaankopen.

 

Analyse

Voor het ontwikkelen van een sterke e-mailmarketing strategie starten we altijd met een gedegen doelgroep en customer journey analyse. Op basis daarvan ontwikkelen wij e-mails, nieuwsbrieven en content die aansluiten bij jouw doelgroep en jouw merkverhaal. Onze aanpak is gericht op het behalen van data gedreven resultaten. We sturen actief op de prestaties van onze e-mailmarketing activiteiten en monitoren continu de ROI van campagnes. Zo zorgen wij ervoor dat jouw klanten gesegmenteerd aan de hand van de customer journey fase de juiste boodschap ontvangen.

Meer weten over onze expertises en aanpak?

Neem contact met ons op. Onze experts vertellen je er graag alles over.

Vrijblijvend gesprek plannen

Ik hoor graag hoe ik u kan helpen!

Sales
Afspraak maken?

Ons salesteam staat voor je klaar


"*" indicates required fields

Gratis consult van Sumedia

Wil je een gratis consult waarbij we de prestaties van jouw website onder de loep nemen? Of onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om jouw merk beter in de markt te zetten? Laat dan hieronder jouw gegevens achter en we nemen contact met je voor een afspraak.

Dennis
Dennis Overbeek

Sales Manager


"*" indicates required fields