De VVMC is al 50 jaar dé toonaangevende categorale vakbond in de spoorsector. De vakbond (ruim 5000 leden) is ontstaan om ontevreden NS-machinisten en conducteurs een stem te geven en hen te ondersteunen bij arbeidsconflicten, cao-onderhandelingen en andere belangen. Waar de oude website niet de professionaliteit uitstraalde die de VVMC kenmerkt, moest het nieuwe platform vooral vernieuwend en herkenbaar zijn én zonder enige moeite de grote hoeveelheid kennis en informatie kunnen delen met de leden.
In het kort
- Een nieuwe merkidentiteit voor VVMC waarin goed naar voren komt dat de vakbond een ‘ziel’ heeft, warmte uitstraalt en staat voor persoonlijk contact.
- Vastgelegd in een professionele brandguide, waarmee VVMC duidelijke richtlijnen heeft m.b.t. de interne en externe communicatie.
- Het concept design is volledig uitgewerkt in een prototype, waardoor de opdrachtgever het nieuwe ontwerp van A tot Z kon beoordelen.
- Een intelligent, vernieuwend en veelzijdig platform waarop leden altijd binnen enkele klikken de juiste informatie kunnen vinden.

Lars GroenewaldDesigner
“Een brandguide is een beknopt document waarin alle regels en afspraken rondom het gebruik van een merk (in woord én beeld) staan omschreven.”
Lars GroenewaldDesigner
Een nieuwe merkidentiteit als basis voor het nieuwe merk VVMC
Om aan een nieuw merk te kunnen bouwen voor VVMC en een sterke basis neer te zetten voor de huisstijl, visuele identiteit en het webdesign, zijn we samen met een delegatie van de vakbond teruggegaan naar de essentie van het merk en de organisatie. Na twee uitgebreide merkidentiteit sessies en het uitwerken van een volledig nieuwe merkidentiteit document, staat zwart op wit waar de vakbond voor staat en welk (maatschappelijke) doel ze dienen.
Na de uitwerking van de merkidentiteit zijn we direct gestart met de nieuwe huisstijl en visuele identiteit. Een krachtige, herkenbare stijl die sterk verbonden is met de merkwaarden van VVMC: professioneel, herkenbaar, vriendelijk, menselijk en betrouwbaar. De nieuwe visuele identiteit is vastgelegd in een professionele brandguide.
Een prototype met uitwerking van de structuur en functionaliteiten
Op basis van het nieuwe merkidentiteit document, de nieuwe huisstijl én de uitgewerkte user stories, zijn de eerste wireframes van de nieuwe website op papier gezet. Om de nauw betrokken opdrachtgever mee te nemen in alle gemaakte keuzes en al in een vroeg stadium user tests te kunnen uitzetten, zijn alle pagina’s uitgewerkt in een volwaardig prototype.
Een prototype is een volledig uitgewerkte visuele weergave, waarin het webdesign, de animaties én de functionaliteiten reeds zichtbaar zijn. Een prototype geeft zo een realistisch beeld van het uiteindelijke eindresultaat en is een zeer accurate briefing voor de verdere technische ontwikkeling.
Een toegankelijk kennisplatform ván en vóór leden
Voor VVMC was vanaf de eerste kennismaking duidelijk waar het nieuwe platform aan moest voldoen. “Een gastvrije ontmoetingsplek waarop we onze leden op een professionele en vriendelijke manier kunnen informeren en waarop kennis voor iedereen toegankelijk is.”
Met het nieuwe platform is ruimschoots voldaan aan de wensen en behoeften van de vakbond. Het gevoel dat de VVMC ván en vóór leden is, wordt krachtig overgebracht in de copy en de toegankelijkheid van informatie. Kennis is overzichtelijk gecategoriseerd in thema’s en actualiteit, terwijl leden in hun persoonlijke omgeving (achter de inlog) altijd meldingen ontvangen (bijvoorbeeld over stakingen) die voor hen relevant zijn.